Jäin vuonna 2001 vapaalle päivittäisestä työstä. Samalla alkoi moottoripyöräkuume jomottaa meitä kumpaakin. Mietittyämme Maria-vaimoni kanssa asiaa hetken, tulimme siihen johtopäätökseen että on vain kaksi vaihtoehtoa: joko sivuvaunu-Ural tai vanha englantilainen pyörä.
Valinta vaihtoehtojen välillä ratkesikin luontevasti melko pian, sillä
eräs tuttu Joensuusta tarjosi minulle kahta Venäjältä tuotua
sivuvaunu-Uralia. Lähdimme katsomaan pyöriä ja samalla selvisi että ne
olivat kunnoltaan lähempänä romua. Hetken mietittyäni sanoin kuitenkin
Marialle, että ostetaan nämä. Hän kauhistui ja totesi ”ei missään
nimessä.”
Käytyämme pikaisen perheneuvottelun lohduttelin Mariaa ja lupasin että rakennan nämä Uralit uusiksi, koska molemmissa pyörissä tekniikka oli kohtuullisesti tallessa. Teimme pyöristä kaupat, koska hintakin oli sopiva. Tästä alkoikin sitten pitkä rakenteluprojekti.
Ensimmäiseksi purin toisen pyörän atomeiksi, eli kaikki osat irti.
Moottori piti purkaa osiksi, että näki mitä pitää uusia. Jouduin
toteamaan, että kaikki moottorin sisuskalut pitää uusia.
Pyörän kaikki runko-osat vein hiekkapuhallettavaksi ja sen jälkeen
uudelleen maalattavaksi. Pintaan tuli uusi väri eli kuvissa esiintyvä
”Musta-Ural.”
Itse rupesin kyselemään ja haalimaan moottoriin ja vaihdelaatikkoon sekä
perä-osaan uusia osia. Matkailu avartaa eli matkustin Venäjän puolelle
Sortavalaan, josta löytyikin kauppa jossa myytiin venäläisten
moottoripyörien osia. Siellä olikin hyvät valikoimat Uralin varaosia
eikä hintakaan ollut paha.
Vähän listausta tähän mitä kaikkea uusin:
- kampiakseli/ kiertokankien veivit
- männät ja sylinterit (Bokser-kone
kaksisylinterinen)
- kannet venttiilikoneistoineen
- nokka-akseli
- öljypumpun kaikki tiivisteet, stefat ja
paperitiivisteet
- kaikki laakerit moottoriin, vaihdelaatikko, perä,
pyörien laakerit.
- myös ohjausakselin laakerit olivat lopussa
- myös molemmat kaasuttajat menivät uusiksi.
Toisellekin Uralille jouduin tekemään samat operaatiot, kuvissa
esiintyvä ”Vihreä-Ural.”
Mustalla sivuvaunu Uralilla on ajettu tähän mennessä yli 18000 km.
Vihreällä Uralilla, johon ei ole vielä sivuvaunua rakennettu, on ajettu
yli 8500 km
Uralit on pelanneet luotettavasti eivätkä ole jättäneet tienpäälle kertaakaan.
![]() |
Vaimoni Maria, Ural sekä AMC Matador. Maria on innokas moottoripyöräilyn harrastaja. Olemme tehneet paljon yhteisiä pyöräretkiä mm. useita matkoja Venäjän puolelle. |
![]() |
Minun harrastekalusto perhepotretissa. Vasemmalla sivuvaunu ural keskella AMC madador, jolla ajelen kesäisin Oikealla ural ilman sivuvaunua. |
![]() |
Viimeksi rakennettu ural
suorat putket ilman vaimentimia. Ainakin kylillä kuulevat milloin olen liikenteessä. |
![]() |
Ensimmäiseksi rakennettu Ural Moottori on 650 cm makaava bokserimoottori, teho 42 hp. Kokonaispaino sivuvaunun kanssa noin 380 kg. Kardaani veto. Tässä mallissa ei ole pakkia, pitäisi vaihtaa toinen vaihdelaatikko. Sähkö tuottaa 12 V:n vaihtovirtalaturi. Kuljettajan lisäksi kyydissä saa olla kaksi matkustajaa. |
![]() |
Ensimmäinen kokeilu, toimiiko ural ? |